Een scheidingssituatie tussen twee ouders kan erg grillig zijn en met veel problemen verlopen. Een dergelijke situatie kan uitlopen op een complexe scheidingssituatie waarbij de kinderen klem komen te staan tussen de ouders. Er is sprake van hoogoplopende conflicten en strijd tussen de ouders waarbij zij beide op hun eigen manier aan het overleven zijn. Die strijd doet een appel op de hulpverlening die betrokkenen is en eist hoe langer dit aanhoudt zijn tol bij de betrokkenen (ouders en kind).
Er verandert soms veel in het leven van de ex-partners tijdens en na de scheiding. Hierdoor kunnen zij zowel met praktische problemen als psychische problemen te kampen krijgen. Dit uit zich dan wederom in strategieën om te overleven, dus strijd.
In deze boeiende en interactieve training is de richtlijn ‘’Scheiden en problemen van jeugdigen’’ geïntegreerd. Maar daarnaast kijken we vanuit een normaliserende en menselijke visie naar de scheidingssituatie waarbij het kind altijd centraal staat, maar de ouders worden gezien en gehoord in hun emoties en achterliggende belangen. Per slot van rekening heeft in idere geval 1 van de ex-partners besloten om te gaan scheiden. Te gaan scheiden om er beter of gelukkiger van te worden.
Er wordt structuur en overzicht geboden door te werken met het ‘’7 Stappenplan’’ in een complexe scheidingssituatie. Door de duidelijke stappen binnen dit plan weten de betrokkenen wat zij kunnen verwachten en kan hulpverlening precies uitleggen wat hun rol is en wat zij komen doen. Het is voorspelbaar en gericht op een ‘’nieuw’’ toekomstperspectief.
Het ‘’7 Stappenplan’’ is een werkwijze waarbinnen circulair kan worden gewerkt en er in ieder situatie die zich voordoet weer naar een stap kan worden gegaan die hierbij aansluit. Doen wat nodig is en aansluiten met passende zorg.
In de training is de richtlijn ‘’Scheiden en problemen bij Jeugdigen’’ verwerkt.
Aan deze training is een reflectieopdracht verbonden die ongeveer 1.5 uur in beslag neemt en in de training wordt toegelicht.
In de training komen o.a. de volgende onderdelen aan bod:
Dag 1:
Dag2:
Na het volgen van deze training heb/kun je:
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de ( gedwongen ) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.