Rapportages zijn van grote invloed op de voortgang van het traject voor de cliënt. Maar ook voor collega’s en andere organisaties.
Er wordt een beeld gevormd en dit staat vast op papier. Daarom is zorgvuldigheid en objectiviteit erg belangrijk!
Concreet, feitelijk en doelgericht schrijven; dat is waar het over moet gaan.
Noodzaak is dat wat je ziet en hoort zo concreet & feitelijk mogelijk opschrijft, waarbij er geen ruimte is voor interpretatie van degene die het leest.
Wat je schrijft is voor de client en anderen leesbaar. Een mening laat je buiten beschouwing tenzij dit expliciet wordt verzocht.
In het werk als sociaal professional kan je te maken krijgen met lastige en/ of emotionele situaties. Dit kan afleiden en kan je meenemen in een verhaal/ beleving en hierdoor het schrijven van je rapportage beïnvloeden. Het kan hierdoor onbedoeld lang en gekleurd worden en kost dan onnodig veel tijd.
Voor de client en anderen kan dit tevens onduidelijkheid scheppen en zelfs tot klachten leiden.
In deze training van 2 dagdelen leer je feitelijk, doelgericht en helder te rapporteren in een voor iedereen begrijpelijke taal. Het is kort en bondig en het zal gaan waar het over moet gaan. Per slot van rekening is het dossier van de client en gaan we er vanuit dat de client dit ook leest.
Door het volgen van deze training schrijf je rapportage die ondersteunend is en tijd bespaart. Je geeft inzicht in de situatie en het biedt transparantie in het werk wat je doet, zowel naar de client als anderen die het lezen!
In deze training komen de volgende onderdelen aan bod:
Na het volgen van deze training heb/kun je:
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de ( gedwongen ) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.
Marga Bakker is gestart als groepsleidster binnen de residentiële jeugdhulpverlening. In verschillende functies binnen de jeugdhulpverlening heeft zij vooral veel ervaring opgedaan met systemisch werken en met competentie gericht werken. Na het afronden van de Hogere Kader opleiding Pedagogiek heeft zij als teamcoördinator binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie gewerkt. Na het werken binnen de jeugdhulpverlening en kinder- en jeugdpsychiatrie lag haar uitdaging als cliëntondersteuner op het ambulant werken met gezinnen waarbij een licht verstandelijke beperking een rol speelde. Het werk als cliëntondersteuner gaf haar richting om haar expertise op het gebied van autisme verder te ontwikkelen. Ze heeft diverse cursussen en voorlichtingen gegeven over autisme en over de ontwikkeling van het jonge kind. Het werken met gezinnen met vragen over de ontwikkeling van jonge kinderen, heeft er uiteindelijk toe geleid dat zij Coördinator Integrale Vroeghulp werd. Binnen deze functie heeft zij vooral veel werkervaring opgedaan binnen het preventieve werkveld en de samenwerking met diverse ketenpartners in het brede sociale domein.