Let op: vanaf 1 januari 2022 wordt de nieuwe beroepsode voor professionals in sociaal werk in gebruik genomen en is vanaf deze datum in de training verwerkt en vervangt de vier voorgaande beroepscodes:
In deze training wordt de vernieuwde beroepscode (2022) uitgelegd en behandeld.
Inhoud dagdeel 1 (basismodule Professionele standaarden):
Naar aanleiding van de meest actuele ontwikkelingen binnen het sociaal werk, is deze training aangepast. In de training reflecteer je op je eigen waarden en hoe deze een rol spelen in het professionele handelen.
Er wordt aandacht besteed aan professionele autonomie en wat hierin verwacht wordt van zowel de professional als van de organisatie om dit naar behoren te faciliteren. De Professionele standaarden zoals de vakinhoudelijke richtlijnen en de beroepscode worden behandeld en wordt mee geoefend.
Het werkveld van de sociaal werker is breed. Dit vraagt van de professionals om goed toegerust te zijn in het nemen van de soms moeilijke besluiten. Maar hoe neem je nou eigenlijk zo’n moeilijk besluit en hoe weeg je deze besluiten goed af? Hierbij rijst vaker de vraag of we juist handelen. Je zult dit soort morele vragen en hieruit ethische dilemma’s leren herkennen in praktijksituaties. En je krijgt handvatten aangereikt om hier in de praktijk beroepsmatig mee om te gaan door de situatie vanuit verschillende perspectieven te belichten.
Dit eerste dagdeel wordt afgesloten met een plenaire kennistoets.
Inhoud dagdeel 2 (Beroepsethiek en Moreel beraad):
De behandelde theorie van dagdeel 1 m.b.t. ethiek zal in dit 2e dagdeel in de praktijk worden gebracht door eigen geanonimiseerde casuïstiek uit de praktijk in een Moreel beraad te bespreken. Je leert een Morele vraag te formuleren en een ethisch dilemma in kaart te brengen. In dit Morele beraad wordt er met stappen gewerkt die de groep stapsgewijs door het Morele beraad heen leiden, zodat dit voor iedere cursist goed te volgen en uitvoerbaar is. Door het op deze wijze oefenen van een Moreel beraad in de training ben je na afloop in staat een Moreel beraad in de eigen organisatie op team – of intervisieniveau toe te passen.
Centraal bij de trainingen van Groeimee staat het ervarend leren. Compacte theorie verweven met ervaringsgerichte oefeningen.
Na afloop heb je je kennis en je repertoire aan vaardigheden uitgebreid. Experimenteren, leren en reflecteren in een sfeer van vertrouwen en plezier!
Drs. Yvonne van Pouderoijen is orthopedagoog, expertise Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Yvonne heeft jarenlange ervaring in het werken binnen de jeugdzorg als gedragswetenschapper, teammanager, behandelcoördinator, hulpverlener en trainer. In de rol als inhoudelijk adviseur vanuit het Landelijk Netwerk Veilig Thuis is zij in 2018 betrokken geweest bij het opstellen van het afwegingskader bij 4 van de 8 beroepsgroepen. Tevens was zij aandachtfunctionaris Triage-instrument en landelijk trainer Triage- Instrument, herziende versie. Momenteel is zij naast haar werk als trainer ook projectleider & onderzoeker bij de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Noord-Holland op het thema Meldcode & Empowerment.
Sandra van der Vliet heeft in de afgelopen 30 jaar gewerkt in de ( gedwongen ) jeugdhulpverlening. Zij is gestart als groepsleidster in een kindertehuis, heeft daarna als Jeugd- en gezinsbeschermer gewerkt en werkte de afgelopen jaren bij Veilig Thuis. Na het behalen van een PABO diploma is zij werkzaam geweest als leerkracht op een basisschool.
Echter een stukje van haar hart was achter gebleven bij het werken met kinderen en gezinnen in lastige opvoedsituaties waardoor zij weer is geen werken in de de gedwongen hulpverlening. Tegelijkertijd heeft zij een opleiding tot trainer gevolgd en interne trainingen verzorgd binnen De Jeugd- en Gezinsbeschermers en voor professionals bij Veilig Thuis. Door haar jarenlange ervaring in het werkveld heeft zij expertise opgebouwd op het gebied van gespreksvoering met kinderen, rapporteren, oplossingsgericht werken en het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.
De wens om professionals binnen jeugdhulp/ jeugdbescherming en sociaal domein verder toe te rusten en vakbekwaam te maken zodat ook zij met hun “hart” hulpverlening kunnen blijven bieden, heeft gemaakt dat zij zich nu volledig als trainer inzet bij Stichting Groeimee.
Marga Bakker is gestart als groepsleidster binnen de residentiële jeugdhulpverlening. In verschillende functies binnen de jeugdhulpverlening heeft zij vooral veel ervaring opgedaan met systemisch werken en met competentie gericht werken. Na het afronden van de Hogere Kader opleiding Pedagogiek heeft zij als teamcoördinator binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie gewerkt. Na het werken binnen de jeugdhulpverlening en kinder- en jeugdpsychiatrie lag haar uitdaging als cliëntondersteuner op het ambulant werken met gezinnen waarbij een licht verstandelijke beperking een rol speelde. Het werk als cliëntondersteuner gaf haar richting om haar expertise op het gebied van autisme verder te ontwikkelen. Ze heeft diverse cursussen en voorlichtingen gegeven over autisme en over de ontwikkeling van het jonge kind. Het werken met gezinnen met vragen over de ontwikkeling van jonge kinderen, heeft er uiteindelijk toe geleid dat zij Coördinator Integrale Vroeghulp werd. Binnen deze functie heeft zij vooral veel werkervaring opgedaan binnen het preventieve werkveld en de samenwerking met diverse ketenpartners in het brede sociale domein.